| |
Оригінальне дослідження
Соціальне навчання та навчання за принципом «рівний-рівному» у формуванні відповіді на передозування наркотиків опіоїдного ряду серед споживачів ін’єкційних наркотиків в Україні
Anna Tokar, Tatiana I Andreeva, Liudmyla Shulga
АКТУАЛЬНІСТЬ: Передозування наркотиків опіоїдного ряду є однією з основних причин смертності, якій можна запобігти, серед осіб віком 20-40 років. Оскільки допомога, надана рівними, є ефективним методом відповіді на передозування, ми прагнули дослідити, якими чином учасники інтервенції можуть навчитись один від одного, а також використовувати власний досвід.
МЕТОДИ: Проведено вторинний аналіз масиву 2008 року інтервенції «Втручання силами рівних» серед споживачів ін’єкційних наркотиків, які раніше не були залучені до програм зменшення шкоди; рекрутинг проведений за методом «вибірки, спрямованої респондентами» в поєднанні з навчальним компонентом за принципом «рівний-рівному», включаючи питання передозувань. Розглянуто підвибірку з 6667 споживачів ін’єкційних наркотиків опіоїдного ряду. Змінні щодо відчутих стратегій відповіді на передозування розглядали як предиктори; очікувані стратегії відповіді (які можна застосувати у майбутньому) розглядали як залежні змінні. Для встановлення зв’язків між стратегіями відповіді на передозування, застосовані у минулому та майбутньому, було проведено бінарний логістичний регресійний аналіз.
РЕЗУЛЬТАТИ: Серед рекомендованих до застосування стратегій відповіді на передозування, наприклад, виклик швидкої, відновлююча поза, фіксація язика, застосування дихання «рот-у-рот», непрямий масаж серця, процент осіб, які планують застосувати такі стратегії, вищий, аніж процент осіб, які відчули їх на собі. У середньому, відсоткова частка осіб, які мають намір застосування таких стратегій, у 2,3 рази вища в порівнянні з відсотком осіб з практичним досвідом їх застосування.
Щодо інших стратегій, у тому числі й застосування холоду, болі, нашатирного спирту, відсотки тих, хто відчули такі стратегії, та тими, які планували їх застосування, різнились мало.
Намір застосування тих чи інших стратегій відповіді на передозування був пов’язаний з особистим досвідом застосування цих стратегій під час випадку передозування. Освітні втручання більше впливали на наміри тих, хто не відчув відповідних дій на собі. Соціальне навчання робило внесок у закріплення дій, не рекомендованих в навчальних програмах.
ВИСНОВКИ: Соціальне навчання може впливати на поведінкові стратегій відповіді на передозування, його конкуруючу взаємодію з освітніми втручаннями треба брати до уваги в програмах зменшення шкоди.
Ключові слова: передозування; споживачі ін’єкційних наркотиків (СІН); запобігання передозувань; реагування на передозування; інформування споживачів ін’єкційних наркотиків; наркотики опіоїдного ряду
Повний текст (pdf) англійською мовою
|