| |
Оригінальне дослідження
Оптимальне шкалювання для вимірювання стресу раннього періоду життя
Olena P Iakunchykova, Tatiana I Andreeva, Zoreslava A
Shkiryak-Nizhnyk, Yuri G Antipkin, Daniel O Hryhorczuk, Alexander V Zvinchuk,
Natalia V Chislovska
АКТУАЛЬНІСТЬ: Стрес у ранній період життя пов’язаний з високим ризиком як
психологічних, так і фізіологічних проблем. Однак, інструменти, що
використовують для реєстрації стресових подій у житті в епідеміологічних
дослідженнях, не пройшли перевірку на валідність, надійність та узгодженість.
Метою нашого дослідження було використання оптимального градуювання і аналізу
відповідностей за методом головних компонент для категоріальних величин з метою
виявлення внутрішньої структури і просторової геометрії змінних, отриманих з
опитувальника, що вимірює стрес у ранній період життя. Вибір такого підходу був
зумовлений його здатністю квантифікації категоріальних (номінальних і
порядкових) шкал і зменшення розмірності даних з їх інтервальним визначенням.
МЕТОДИ: Опитувальник стресу у ранні періоди життя був запропонований учасникам
української компоненти Європейського лонгітюдного дослідження вагітності і
дитинства, коли їх діти досягли 3-х і 7-ми років. Алгоритм аналізу
відповідностей за методом головних компонент для категоріальних величин
використовували для оцінки відповідних інтегральних характеристик.
РЕЗУЛЬТАТИ: Використання вирахування і скорочення розмірностей щодо
категоріальних змінних, які вимірюють стрес в 3-х і 7-ми-літніх дітей, дозволило
виділити дві розмірності.
Перша розмірність, яка враховує основну частину дисперсії і пов’язана з усіма
змінними у дослідженні, може бути проінтерпретована як загальний рівень стресу.
Друга розмірність, яка враховує меншу, але все ж значну частину дисперсії,
співставляє прив’язаність дитини до матері й отримання нового досвіду як
елементи процесу розвитку.
ВИСНОВКИ: Використання оптимального градуювання до емпіричних даних зі стресу у
ранній період життя дозволило сконструювати два інтегральні індикатори. Перший
індикатор служить для вимірювання загального рівня стресу, а другий – для
визначення відчуття безпеки, що проявляється через прив’язаність до матері, і
отримання нового досвіду. Обидва індикатора були виявлені як у віковій групі
3-х-річних, так і 7-ми-річних дітей.
Ключові слова
психологічний стрес; опитувальники; математичні моделі; алгоритми; градуювання;
статистика; обчислення; оптимальне градуювання; аналіз відповідностей
Full text (pdf) in English
|